وبلاگ دانشجویان پرستاری قائن سال 90 ورودی بهمن


بهتر است آب آشامیدنی بهداشتی که امروزه تحت نظارت نهادهای بهداشتی توسط مردم کشورمان و کشورهای متعددی در سراسر دنیا استفاده می شود را معجونی زهرآلود بنامیم. تعجب نکنید! آبی که بیش از 65% از وزن بدن انسان را تشکیل می دهد و همان آبی که میگوییم برای ادامه حیات بشر و بقیه جانداران بر روی کره خاکی نیاز است، آنقدر آلوده شده که می تواند انبوهی از بیماریها را به دنبال خود به همراه آورد. گویی فرمول محاسبه شده ای برای نابودی تدریجی انسانها طراحی گردیده بوده که از چند ده سال پیش به اجرا درآمده است. شگفت آنکه انسان متمدن قرن 21 با توجه به تمام شواهد علم امروزی مبنی بر زیانبار بودن این سیستم تامین آب و آبرسانی، همچنان به اشتباه خود ادامه می دهد و سلامت بیشتر را در بالابردن سطح پوشش بیمه های پزشکی می بیند! حال ببینید که چگونه آب گوارا به سمی بی­بدیل تبدیل می­شود. برای این منظور همه چیز مهیاست: کلر و آهن.

یک ترکیب حاوی کلر مثل هیپوکلریت سدیم (وایتکس)، پرکلرین، کلرآمین را در حوضچه ها یا مخازن به آب می افزایند و بعد آن را وارد لوله های آهنی انتقال آب می کنند تا پس از رسیدن آب به منازل مسکونی آماده شرب باشد.

کلر گازی سمی است که برای اولین بار از آن در جنگ جهانی اول به عنوان بمب شیمیایی استفاده شد[i] استنشاق گاز کلر در غلظت بالا باعث مرگ می شود و مواجهه با غلظتهای پایین کلر بصورت مداوم عوارض و بیماریهای بسیاری را به همراه دارد[ii]. کلر توانایی کشتن میکروبهای درون آب و ضدعفونی را دارد ( البته کلر توانایی از بین بردن انگل ها را ندارد) ولی بسیاری از محصولات واکنش شیمیایی کلر با مواد ارگانیک و غیر ارگانیک آب که به عنوان " محصولات فرعی ضدعفونی[1] " شناخته می شوند، جهش زا و مولد سرطان هستند [iii]. تعداد این ترکیبات شناخته شده که امروزه به 85 ماده می رسد طیفی از ترکیبات حاوی برم، ید (تری هالومتانها) تا مواد ارگانیک اکسید شده توسط کلر را دربرمیگیرد3.  ایجاد سرطانهای گوارشی، مثانه، عوارض سیستم تولید مثل و آنومالی­های مادرزادی از جمله بیماریهای اثبات شده مرتبط با این ترکیبات می باشند[iv].

کلر می تواند سبب اکسیداسیون لوله های آهنی انتقال آب گردد[v]. اکسیداسیون آهن سبب از دست رفتن مقداری از توان ضدعفونی کننده کلر می شود[vi] و به همین سبب، خودبخود میزان کلر مورد نیاز جهت ضدعفونی آب را افزایش می­دهد. همچنین اکسیدهای آهن به صورت رسوباتی در جدار لوله جمع می شوند و با کاهش سرعت انتقال آب می توانند مکان مناسبی برای تجمع و تکثیر میکروبها و انگلهای بیماریزا شوند6.

کلر می تواند مستقیما و نیز غیر مستقیم سبب تولید رادیکالهای آزاد شود. کلر به فرم هیپوکلریت تحت واکنش معروف به واکنش فنتون[2] با آهن واکنش داده و رادیکالهای آزاد هیدروکسیل تولید می نماید[vii].  این رادیکالهای آزاد با اثر کاتالیتیکی آهن و با واکنش با سایر مواد محلول در آب می توانند سبب تولید رادیکالهای آزاد زیادتری شوند[viii]. رادیکالهای آزاد از عوامل شناخته شده بسیاری از تومورها و سرطانهای و اختلالات مادرزادی می باشند.

واضح است  که مقدار زیادی از آهن اکسید شده لوله­ها به همراه آب وارد منزل مسکونی شده و مورد مصرف قرار میگیرد. این آهن به فرم ملکولی بوده و پس از جذب سبب برهم خوردن متابولیسم طبیعی آهن بدن می شود. مقدار زیادی از آهن جذب شده به صورت آهن غیر متصل به پروتئین تجمع می یابد که موجب ظهور و بروز بیماری میگردد. امروزه یکی از مکانیسم های اصلی ایجاد بیماری دیابت را به بالابودن مقدار آهن آزاد در خون و مایعات بدن نسبت می دهند که در داخل بدن می تواند با تحریک تولید رادیکالهای آزاد به تخریب سلولهای تولید کننده انسولین منجر شود[ix],[x] بطوری که استفاده از شلاتورهای (جمع کننده­های) آهن می تواند تا حد زیادی به درمان دیابت بینجامد11. همانگونه که شرح داده شد، این رادیکالهای آزاد همچنین توسط واکنش­های کلر با آهن در مسیر انتقال آب نیز تولید می شوند که می توانند علاوه بر صدمه مستقیم بافتی با آسیب به سلولهای بنیادی سبب کاهش توان ترمیمی سلولهای بنیادی بدن شوند. بطور نمونه تاخیر در بهبود زخمهای دیابتیک از نشانه های کاهش ظرفیت ترمیمی سلولهای بنیادی می باشد. همچنین رادیکالهای آزاد با ایجاد جهش در سلولهای بنیادی، زمینه تولید سلولهای بنیادی سرطانی[3] را می­کنند که عامل اصلی سرطانهای مقاوم در برابر شیمی درمانی می باشند.

بدانیم آبی که از شیر آب نوشیده می شود شامل سموم زیر است:

1-    گاز کلر

2-    محصولات فرعی ضدعفونی کلر شامل ترکیبات اکسید شده ارگانیک و غیرارگانیک موجود در آب

3-    انگل­ها و برخی از فرمهای مقاوم میکروبی

4-    رادیکالهای آزاد

مقادیر بالایی از ترکیبات آهن ملکولی


[1] - disinfection by-products (DBPs)

[2] - Fenton

[3] -Cancer Stem cells


[i] - http://en.wikipedia.org/wiki/Chlorine

[ii] - Svecevicius G, Syvokiene J, Stasiŭnaite P, Mickeniene L. Acute and chronic toxicity of chlorine dioxide (ClO2) and chlorite (ClO2-) to rainbow trout (Oncorhynchus mykiss). Environ Sci Pollut Res Int. 2005 Sep;12(5):302-5.

[iii] - Richardson SD, Plewa MJ, Wagner ED, Schoeny R, Demarini DM. Occurrence, genotoxicity, and carcinogenicity of regulated and emerging disinfection by-products in drinking water: a review and roadmap for research. Mutat Res. 2007 Nov-Dec;636(1-3):178-242.

[iv] - Nieuwenhuijsen MJ, Smith R, Golfinopoulos S, Best N, Bennett J, Aggazzotti G, Righi E, Fantuzzi G, Bucchini L, Cordier S, Villanueva CM, Moreno V, La Vecchia C, Bosetti C, Vartiainen T, Rautiu R, Toledano M, Iszatt N, Grazuleviciene R, Kogevinas M. Health impacts of long-term exposure to disinfection by-products in drinking water in Europe: HIWATE. J Water Health. 2009 Jun;7(2):185-207.

[v] - James H. Crabtree, William P. Schaefer The Oxidation of Iron(II) by Chlorine Inorg. Chem., 1966, 5 (8), pp 1348–1351.

[vi] - Zhang Z, Stout JE, Yu VL, Vidic R. Effect of pipe corrosion scales on chlorine dioxide consumption in drinking water distribution systems. Water Res. 2008 Jan;42(1-2):129-36. Epub 2007 Aug 28.

[vii] - Krzysztof Barbusiński SHORT BIOGRAPHY AND BRIEF HISTORY OF FENTON REAGENT DISCOVERY METROLOGIA 2009, R. 14, NR 1-2.

[viii] - Schümann K.  Safety aspects of iron in food.  Ann Nutr Metab. 2001;45(3):91-101.

[ix] - Fernández-Real JM, López-Bermejo A, Ricart W. Cross-talk between iron metabolism and diabetes.  Diabetes. 2002 Aug;51(8):2348-54.

[x] - Swaminathan S, Fonseca VA, Alam MG, Shah SV. The role of iron in diabetes and its complications. Diabetes Care. 2007 Jul;30(7):1926-33. Epub 2007 Apr 11.

11. Chaim Hershko Iron Chelation Therapy (Advances in Experimental Medicine and Biology) Springer publication 2002

12- V. A. Kangralkar1, Shivraj D. Patil2, R. M. Bandivadekar2  OXIDATIVE STRESS AND DIABETES: A REVIEW International Journal of Pharmaceutical Applications. Vol 1, Issue 1, June, 2010, pp 38-45

منبع:سایت دکتر روازاده




تاریخ: پنج شنبه 11 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط مسافر انتظار


در این قسمت  تصمیم داریم تا هر هفته یک وب سایت علمی را به شما معرفی کنیم.
در اولین قدم در این هفته به معرفی وب سایت
vmrpcr میپردازیم که یکی از پرباز ترین سایت های علمی در زمینه علوم مختلفی مثل فیزیک ، شیمی ، زیست شناسی ، علوم مهندسی و کیهانشناسی و اختر فیزیک میباشد.
مطالب جدید و به روز این سایت از ویژگی های منحصر به فرد این سایت است.
بخش اخبار سایت نیز همانند دیگر قسمت های آن به صورت روزانه مطالب جدیدی را از دنیای علم و تکنولوژی به کاربران ارائه میکند.
تیم علمی سایت که از پژوهشگران جوان تشکیل شده ، پشتیبانی بسیار خوبی را از سایت به عمل میاورد تا با گرد آوری و ایجاد مقالات علمی ، مرجعی بزرگ را برای کاربران ایجاد کند.

گالری تصویر سایت vmrpcr متشکل از بخشهای جذابی و تصاویر متنوعی می باشد که دیدن آن خالی از لطف نیست.
سایت
vmrpcr با دو آدرس vmrpcr.ir برای بخش فارسی و با آدرس vmrpcr.com برای بخش انگلیسی در دسترس میباشد.
دیگر دامنه های قابل دسترسی به سایت:

www.theory.ir - www.blackhole.ir - www.cosmology.ir

 www.physicsplanet.net - www.scienceriver.com - www.bigbounce.org

 




تاریخ: پنج شنبه 11 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط مژگان صفاپور

يكي از موثرين راه‌هاي جلوگيري از ابتلا به سرماخوردگي، شستشوي روزانه حفره‌هاي بيني است. استفاده آزمايشي از اين روش بسيار قديمي در ارتش آلمان، ثابت كرد كه ابتلا به انواع سرماخوردگي 6 برابر كمتر مي‌شود.

شستشوي روزانه بيني از بيماري‌هاي زير جلوگيري مي‌كند:

سرماخوردگي، سرفه، التهاب چشم، بيني و گلو، التهاب سينوسهاي پيشاني، سردرد، خستگي، بيخوابي و در سرماخوردگي سر، مجاري تنفسي را باز مي‌كند.

استفاده از آب‌ونمك براي تميز كردن سوراخهاي بيني يكي از روشهاي بسيار قديمي است كه استفاده از آن در تعاليم اسلام توصيه شده كه علاوه بر تميز كردن سوراخها از ذرات كثيف و بيماري‌زا، پوشش مخاطي بيني را هم تقويت مي‌كند.

نتيجه مطلوب در سربازخانه‌ها

در آلمان، به درخواست شركت‌هاي بيمه‌ي خدمات درماني، استفاده از اين روش به صورت آزمايشي در يك دوره زماني مشخص در ارتش آلمان به اجرا درآمد. از آنجا كه سربازان همگي در يك محدوه سني مشخص هستند، بصورت جمعي زندگي مي‌كنند و خوراك و برنامه روزانه مشابهي دارند در مورد ابتلا به بيماري‌هاي ويروسي نيز تقريبا در شرايط يكساني قرار دارند.

نتيجه استفاده از اين روش حاكي از آن بود كه در طول فصل سرما گروه اول يعني سربازاني كه هر روز صبح سوراخهاي بيني‌شان را با آب‌ونمك شستند 6 برابر كمتر از گروهي كه در اين تحقيق شركت نكردند، سرما خوردند. موفقيت اين تحقيق تا حدي بود كه شركتهاي بيمه براي كاهش هزينه‌هاي سالانه خود در فصل سرما، ظرفهاي پلاستيكي مخصوص شستشوي سوراخهاي بيني سفارش مي‌دهند و به صورت رايگان ميان مشتريان خود پخش مي‌كنند.

ميزان موثر نمك در آب

براي موثر بودن اثر آب‌ونمك مي‌بايست درصد نمك (نمك خوراكي و در بهترين حالت، نمك گرفته شده از آب دريا) تنظيم شده باشد. آب بدون نمك يا كم‌نمك موجب سوزش حفره‌هاي بيني مي‌شود. اگر درصد نمك بيشتر از حد مشخص باشد هم تأثير ناخوشايندي خواهد داشت.

تركيب مناسب: يك قاشق چايخوري نمك در يك ليتر آب است. اين تركيب را مي‌توان به صورت فردي و پس از چند بار استفاده، بهتر تنظيم كرد. در آلمان براي شستشوي بيني از ظرفهاي پلاستيكي كوچكي استفاده مي‌شود كه اغلب شركتهاي بيمه خدمات درماني يا پزشك خانواده قبل از آغاز فصل سرما در اختيار علاقمندان قرار مي‌دهند. ‎اين ظرف پلاستيكي شبيه گلاب‌پاش كوچكي است كه لوله بلند آن انحنا ندارد.

روش استفاده

سر را بصورت افقي درون دستشويي بگيريد. نيمي از محلول آب‌ونمك را آرام و پيوسته در سوراخ بيني خالي كنيد. آب‌ونمك از سوراخ ديگر بيني خارج مي‌شود. سپس سر را به حالت ‎عمودي چرخانده با دهان باز، با شدت زياد پشت سر هم "فين " كنيد تا آب‌ونمك باقي مانده در حفره‌هاي بيني خارج شود.

توصيه بسيار مهم: گوشتان را زمان فين كردن نگيريد! اگر با انگشت يك گوش را نگهداريد آب‌ونمك درون حفره بيني، به درون مجاري گوش نفوذ كرده و موجب گرفتگي گوش شده و احتمال سرماخوردگي در هواي سرد را بيشتر مي‌كند.

نيمه ديگر محلول را به همين ترتيب در حفره ديگر بيني بريزيد. باز شدن حفره‌هاي بيني، تنفس راحت و سبكي سر از جمله اثرات خوشايند اين روش ساده اما موثر است.

منبع: خبرگزاری فارس




تاریخ: پنج شنبه 11 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط مسافر انتظار

نكاتي در مورد كبد:

براي حفظ سلامتی كبد از مولدات سودا مثل بادمجان (مخصوصاً سرخ شده آن) و نيز غذاهای بسيار گرم و محرک و پرانرژی مثل چربی‌ها، سرخ كرده‌ها و مواد رنگی مثل انواع نوشابه‌های رنگ دار بايد پرهيز شود.
مشروبات الكلی خود يكی از مضرترين نوشابه‌ها برای كبد است.
در مزاج‌های سرد، داروهای گرم و عسل و در مزاج‌های گرم، مصرف سكنجبين طبیعی روزی یک لیوان، شربت اسپرزه، تخم ترشک و آب انار مفيد است، همچنین روزانه یک استکان ترکیب عرق کاسنی و شاهتره به نسبت دو به یک خورده شود.
براي رفع انواع ورم‌ها، بوره ارمنی را با بابونه آميخته، در‌ آب جوش حل نموده و ضماد شود. شربت هليله، شربت گل سرخ، شربت گل بنفشه براي پاكسازی بدن از املاح و جرم اضافی بسيار نافع است (مثل املاح صفراوی).
كسانی كه مي‌خواهند طحال سالمی داشته باشند بايد از مولدات سودا پرهيز نمايند.
براي درمان ورم طحال روزانه 5 گرم مغز ناخنک، 5 گرم افسنطين را جوشانده، صبح و عصر ميل شود. در گرم مزاجان عرق كاسني رزوي سه استكان ميل شود. و يا باديان و شكر (10 گرم باديان در 20 گرم شكر سرخ) مصرف شود.

منبع:سایت دکتر روازاده




تاریخ: پنج شنبه 11 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط مسافر انتظار

عسل جزو کم نظیر ترین ترکیبات خلقت است که مورد توجه طب جدید و قدیم و متخصصان تغذیه قرار گرفته است و در کلام وحی نیز به آن جایگاه ویژه ای اختصاص داده شده است .
هر روز صدها مقاله در شبکه جهانی اینترنت و مجلات و روزنامه ها راجع به این ماده حیاتبخش انتشار می یابد، عناوین ماده حیاتبخش، معجزه خلقت، شیرین ترین آنتی بیوتیک ، قویترین آنتی بیوتیک طبیعی، غذا و مائده آسمانی، داروی شفابخش و دهها عناوین دیگر برای آن به کار می رود. در آخرین کتاب آسمانی آمده است که قرآن، شفاست و نتیجه وحی به پیامبر اکرم و عسل شفاست و نتیجه وحی به زنبور عسل (و اوحی ربک الی النحل )

واژه شفا را قرآن کریم برای عسل و قرآن به کار برده  است که نشان از اهمیت و ارزش والای آن دارد و خالق انسان آنرا به عنوان شفابخش معرفی می کند که قرآن شفای روح است و عسل شفای جسم، فکر می کنم منبع اعلام خبر آنقدر بالا باشد که وزارت بهداشت و درمان، آنرا مورد مواخذه قرار ندهد یا به حضور و جوابگویی در مقابل کارمندان نظارت بر درمان، فرانخواند. گذشته از این اشاره وحیانی و مدارک آسمانی، ما به تحلیل دقیق علمی موضوع می پردازیم زیرا اعتقاد داریم که هر چه خداوند سبحان بگوید، عین حق است و هیچ خللی در کلام او نیست ( لا یاتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلقه )

 

و در خانه اگر کس است                               یک حرف بس است

مدارک و مبانی علمی عسل به عنوان آنتی بیوتیک در درمان انواع بیماریها


مدرک شماره یک: مقاله آکادمی جراحان گوش، حلق و بینی و سر و گردن در آمریکا ( در شیکاگو) منتشر شده در آگوست سال 2008 شماره مجله 139 صفحه 107، منبع مقاله تحقیقات دانشگاه اوتاوا در کانادا نویسنده مقاله دکتر الندجانی ((alondejani
عنوان مقاله: عسل باکتری ها را می کشد: تازه ترین اخبار راجع به بیماریهای عفونی
خلاصه مقاله: تحقیقات در ارتباط با اثر عسل در درمان سینوزیت مزمن بر علیه سه نوع باکتری ایجاد کننده آن استاف اورئوس حساس به متی سیلین (MSSA)  و استاف اورئوس مقاوم MRSA و سود مونا آئورژینوزا (PA) می باشد .
نتایج حاصله از تحقیق
1- بر علیه MSSA به میزان 82% موثر است
2- بر علیه MRSA به میزان 73% موثر است
3- بر علیه PA به میزان  91% موثر است
در آخر مقاله آمده است دانشمندان امیدوارند که در درمان سینوزیت مزمن به طور گسترده ای از عسل بهره بگیریم.
تحلیل: می دانیم که سینوزیت مزمن جزو مقاومترین بیماریها در برابر در مان آنتی بیوتیکی و اغلب نتایج نا امید کننده دارد و تاثیر شگفت انگیز 91 درصدی با این معجزه الهی را به چه چیز دیگری می توانیم نسبت دهیم اُتیت که بیماری بسیار کم مقاومت تر و ساده تر از سینوزیت مزمن و درمان پذیر تر از آن است در نتیجه استفاده از عسل برای درمان اُتیت به مراتب سهل تر و کاراتر خواهد بود.
وقتی شما می توانید پیچیده ترین و مقاومترین بیماری عفونی را با عسل درمان کنید موارد ساده تر به طریق اولی خواهد بود .
مدرک شماره 2: مقاله منتشره سایت پزشکان بدون مرز مورخه هفتم مهر 1387
عنوان مقاله: عسل می تواند در عفونتهای گوش و حلق و بینی جایگزین آنتی بیوتیک ها شود.
در این مقاله آمده است که عسل سالیان درازی همراه با آب داغ برای درمان عفونت گلو و درمان گلو دردها استفاده شده است. طبق آخرین تحقیقات برای عفونتهای گوش و حلق و بینی عسل می تواند جایگزین آنتی بیوتیک ها شود .
تحلیل: عصاره عسل می تواند در عفونتهای گوش جایگزین آنتی بیوتیک شود، جمله مورد نظر ما مساله کاربرد آن برای عفونت گوش است که برای آن مورد مواخذه قرار گرفتیم.
مدرک شماره 3: مقاله آقای دکتر احمد عطا مهر مورخه هفتم مهر سال1387     
((Web log themes by blog skin راجع به تحقیقات دکتر ژوزف مارسون که پس از اشاره به نشست سالانه آکادمی جراحان گوش و حلق و بینی و سر و گردن در اوتاوای کانادا و موضوع خاصیت آنتی بیوتیکی عسل می گوید: زنبورهای عسل می توانند شهد گلها را به یک داروی قوی و شگفت انگیز تبدیل کنند، در ظروف آزمایشگاهی از اَبَر باکتری ها که مقاومت بسیار بالایی در مقابل آنتی بیوتیک ها دارند استفاده می شود. بنا بر این در اقدامات بعدی بر روی انسان ها برای بیرون کشیدن مواد لزج از درون حفره های سینوس از عسل رقیق شده با آب استفاده خواهیم کرد.
تحلیل : بیرون کشیدن عفونت از حفره های سینوس با پیچیدگی و دستکاری فوق العاده مشکل کجا و بیرون کشیدن عفونت از فضای واژن، اگر عسل رقیق شده عفونت را از حفره های سینوس بیرون بکشد از حفره واژینال به مراتب سهل تر و ساده تر بیرون خواهد کشید و درمان خواهد کرد. آیا این حقایق را که در کتب طب سنتی ما به وفور وجود دارد باید حتما از آمریکا و اروپا بشنویم تا بپذیریم و چرا باید اینقدر خود باخته و بی اعتماد به نفس باشیم.
مدرک شماره 4: مخزن الادویه، حکیم بزرگ ایران، عقیلی شیرازی
هر چند می بایست ابتداءً این مدرک را قبل از همه ذکر می کردیم چون هم تقدم زمانی دارد و هم هویت ایرانی و هم صبغه مسلمانی و از همه این ها مهم تر آنکه آنچه بزرگان ما گفته اند امروز در آخرین مقالات علمی دنیا دیده می شود.
به هر حال در صفحه 545 مخزن الادویه ذیل عنوان عسل النحل آمده است. ( برای احتراز بر اطاله کلام فقط کلماتی محدود ذکر می شود و ارجاع داده می شود به اصل منبع )
عسل جلا دهنده، باز کننده سده ها و افواه عروق، مقطع و پاک کننده بلغم لزج و طوبات و جاذب آنها از عمق بدن و ..... می باشد.
عسل مانع فساد در اخلاط بدن و حتی مالیدن آن بر جسد اموات مانع از سرعت فساد آنهاست.
کاربردهای عسل در بیماریهای سر و گردن، ناحیه دهان و حلق خصوصاً غرغره کردن آب عسل برای تورم ها و عفونت حلق و استفاده از آن در بیماریهای چشم و چکاندن قطره عسل در گوش برای رطوبات سایله ( عفونتها ) و تسکین درد گوش و کاربردهای آن در احشاء، استفاده واژینال (حمول) آن در زنان برای بیماریهای زنان (به ویژه بیماریهای رحم) و استفاده از پانسمان عسل برای زخم ها و نهایتاً کاربرد آن در مسمومیتها بحث شده است. به نظر می رسد تامل در این منبع و دهها منبع بزرگ طب سنتی ایران نشان می دهد که بزرگان ما تا چه حد به این موضوع وقوف داشته اند و آنچه ما انجام می دهیم به تبعیت از منابع اصلی ماست.
مدرک شماره 5: مقاله منتشر در خبر گزاری لندن BBC مورخه هفتم ژوئن 2010
عنوان: عسل داروست و شیرین ترین آنتی بیوتیک است.
در این مقاله آمده است که عسل درست مانند آنتی بیوتیک های استاندارد عمل می کند. کسی چه می داند شاید این بار به مطب پزشک مراجعه کردید در نسخه اش عسل جایگزین یکی از اقلام آنتی بیوتیکی شود.
مدرک ششم: کتاب بیماریهای عفونی تالیف پروفسور (Phd) molan چاپ 1998 جلد ششم از دانشگاه ویکاتو، نیوزلند
در این کتاب استفاده از عسل به عنوان پانسمان زخم ها و سوختگی ها طی تحقیقات بالینی و آزمایشات تجربی بررسی شده است و آمده است که عسل به عنوان یک داروی گیاهی در پانسمان و بهبود زخمها می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
نتیجه گیری نهایی:
عسل دارویی است مورد تایید وحی، طب مزاجی و طب آلوپاتیک و هیچکدام از کارکنان طب سنتی و طب شیمیایی در استفاده از آن تردیدی ندارند، این حقیقت نکته مهمی را به ما گوشزد می کند که هر آنچه در منابع اصیل ما ذکر شده است حاوی حکمت و دارای پشتوانه ای از حقیقت است که نه تنها از بیان آن بیمی به خود راه نمی دهیم بلکه به آن افتخار خواهیم کرد.


منبع:سایت دکتر روازاده




تاریخ: پنج شنبه 11 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط مسافر انتظار

باتوجه به آنکه حجامت امری است که به توصیه منابع طب سنتی ایران مورد استفاده قرارگرفته است لذا منبع استناد ما در این مورد منابع معتبر می باشد و باعنایت به اصل مهم اعلام شده از جانب وزارت بهداشت و درمان در پذیرش داروهای طب سنتی مستند به منابع اصلی، دلیل کاربرد حجامت نیز بر همین مبنا اعلام می شود، با توجه به آنکه تحقیقات اخیر حجامت با شیوه  RCT  در درمان بیماریهای ویرال کودکان درمرحله تکامل است و نیاز به شرایط مناسب درآینده دارد به آینده موکول می گردد که حقایق مربوط به آن عرضه شود.

آبله و حصبه:

بحث آبله و حصبه برای اولین بار توسط رازی مطرح گردید،کتاب تخصصی "الحصبه والجدری" رازی بارها در اروپا به چاپ رسید و سالیان متوالی مورد استفاده پزشکان ایرانی بوده است.
مدرک شماره 1: در کتاب طب اکبری آمده است که بثور ( کما یشاهد فی الاطفال ) که امروز به نام ضایعات ویزیکوله نامیده می شوند مانند آنچه در آبله مرغان به چشم می خورد به دلیل ثوران اخلاط با عوامل داخلی یا خارجی ایجاد می گردد. (1)
به نظر رازی، ابن سینا، اکبری و سایر صاحب نظران طب سنتی، بیماریهایی که با تظاهرات ویزیکولی و تب بروز می کند، اغلب واگیردار است به عبارت دیگر جزو بیماریهای مسری طبقه بندی می شود.(2)
مدرک شماره 2: در روش درمانی در همین رابطه آمده است که بجز اقدامات زمینه ای و تسکینی از فصد و حجامت بهره می گیریم و آمده است که در سن کمتر از 12 سال، فصد را نشاید و باید که حجامت کنند.
مدرک شماره 3: در کتاب تخصصی بیماریهای کودکان به نام علاج الاطفال آمده است که  عارضه بیماری همراه با بثورات پوستی در سن شیردهی یا بعد از آن هم می تواند اتفاق بیافتد، در این مورد باید مادر شیرده و طفل هر دو تحت درمان قرار بگیرند، مادر از غذای سبک و لطیف بهره مند می شود، از جمله داروهای مفید برای مادر طفل، کندر است که در ماء الشعیر طبخ شده باشد و از جمله اقدامات درمانی برای طفل حجامت نقره است که در صورت امکان انجام گردد (رعایت سن برای انجام حجامت الزامی است). نوشاندن سکنجبین همراه با سایر اقدامات درمانی برای طفل تاثیر مناسبی بر غلیان خون و فرونشاندن بثورات دارد. (3)
در یک دید کلی، حجامت به عنوان یکی از طرق درمانی در بیماری واگیردار و عفونی همراه با ثبورات به کرات در منابع تخصصی و معتبر طب سنتی ایران آمده است.


یرقان:
در ارتباط با یرقان که امروز با واژه هایIcterus (4) و  jaundiceذکر می گردد دلایل متعددی ذکر شده است.در اغلب موارد یرقان ناشی از اختلالات کبدی و مجاری صفراوی است. در طب اکبری آمده است هرگاه تخلیه صفرا یا حرکت آن از کبد به سوی احشاء دچار اختلال یا ضعف شود یرقان مراری (صفراوی) پدید می آید.
مدرک شماره 4: در این موارد به جز درمانهای زمینه ای، خون گرفتن از اصول درمان محسوب می شود که فصد را حکیم ارزانی و سایر حکما پیشنهاد کرده اند.
در اطفال به علت عدم امکان فصد، خونگیری با حجامت توصیه شده است.)(5) و در اطفال کم سن و سال(شش ماه و بالاتر) به پیشنهاد حکما از جمله خلاصه الحکمه حجامت گوش به صورت زدن تیغ به لاله گوش کفایت می کند .
مدرک شماره 5: شیخ الرئیس در جلد سوم قانون در مبحث کیسه صفرا و طحال بروز یرقان را به جز اختلالات کبدی و به خصوص انسداد مجاری صفراوی به تولید بیش تر از حد صفرا نسبت می دهد، تشریح ابن سینا در این مورد به حدی دقیق است که با جدیدترین مباحث پزشکی امروز در یرقان برابری می کند.
ابن سینا در درمان یرقان کبدی و افزایش تولید صفرا (که در اطفال هم اتفاق می افتد)، فصد را به عنوان یکی از روشهای اصلی معرفی کرده و اظهار می کند چنانچه فصد امکان پذیر نبود، حجامت کنید (ولان لم یکن ذلک فحجامةٌ) و می دانیم که در اطفال خصوصاً در کودکان انجام فصد جایز نیست(مگر در موارد بسیار خاص) لذا ضرورت دارد که به حجامت اقدام نمائیم.(6)


نازایی:
در ارتباط با عقر (Sterility ( در منابع اصلی طب سنتی ایران مطالب بسیار مبسوطی مطرح شده است. در کتاب اکسیر اعظم به نقل از داوود انطاکی نزدیک به یکصد علت نازایی زنان را مطرح نموده است، در کتب متداول و مرجع نیز نزدیک به سی علت مهم بیان شده است، در طب اکبری اختلالات خلطی رحمی را از موارد ضروری برای خونگیری اعلام نموده است.(7) اما در کتاب خلاصة الحکمه آمده است که تفاوت حجامت با فصد در آن است که حجامت موجب پاکسازی عضوی و موضعی است.
مدرک شماره 6: لذا در باب تنقیه رحم حجامت بر ناحبه مجاور مانند قطن ارجح  است و اخلاط را بهتر از فصد تصفیه می کند، در طب اکبری آمده  است که در اختلالات ریحی باید از حجامت ناری (وضع محاجم ناری) استفاده کنیم.(8)
در مجموع استفاده از حجامت در موارد نازایی در متون اصلی طب سنتی ایران مشهور و مشهود است.

منابع و ارجاعات
1-    طب اکبری،محمد اکبر ارزانی، مبحث حمیات خلیطه از کتاب دوم فصل دوم، حمای جدری و حصبه ص8-1087
2-    همان منبع ص1087 پاراگراف دوم و خلاصه الحکمه جلد دوم مبحث اعمال یداوی و حجامت
3-    ابن سیار، ماهر موسی(طبیب و تلمیذ له)رسالة فی علاج الاطفال تحقیق الشیخ حسن ابن علی الحاجی باب الثالث و الاربعون فی الحصبة و الجدری ص94-95
4-    معادلات از قاموس القانون است.
5-    جزئیات مطلب در طب اکبری ذیل عنوان یرقان760-743به تفصیل بحث شده است.
6-    به مبحث یرقان مراجعه شود"القانون فی الطب"المجلدالثالث،ص 194،الیرقان الاسود و الاصغر
7-    ارزانی،محمد اکبر،طب اکبری،جلد دوم،ص939
8-    به پانوشت شماره 2 مراجعه شود.ص941
9-سایت دکتر روازاده




تاریخ: پنج شنبه 11 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط مسافر انتظار

با خوردن مواد غذایی، بدن انسان از دو منظر دچار تغییراتی میگردد.
منظر اول سردی و گرمی بدن است. بعضی از مواد غذایی، گرما بخش جسم آدمی  هستند و برخی سرد کننده (سست کننده).
منظر دوم تری و خشکی یعنی میزان آب بدن. بعضی از مواد غذایی رطوبت بخش هستند و باعث زیاد شدن مایعات بدن می گردند و برخی خشکی دهنده هستند و باعث زیاد شدن املاح بدن می گردند. لازم به ذکر است میزان تاثیر مواد غذایی از لحاظ هر یک از دو منظر فوق الذکر، خود دارای درجه و مرتبه می باشد به طور مثال امکان دارد یک مواد غذایی از لحاظ گرمی دارای درجه بسیار بالا و از لحاظ تری در درجه پایینی باشد.

ضمناً برای تعدیل طبع یک ماده غذایی می توان از ترکیب آن با مواد غذایی دیگر که دارای طبع مختلفی با آن هست به عنوان مصلح استفاده نمود به طور مثال برای تعدیل سردی ماست می توان آنرا با موسیر میل نمود.
غیر از مواد غذایی رفتارها، محیط و احساسهای مختلف همچون شادی، ترس و ... نیز اثرات گرما یا سردی بخش و تر و خشک کننده دارند.
خورش های ایرانی نیز با توجه به ترکیبات و ادویه مورد استفاده، دارای طبع متعادل هستند.


در ذیل لیست مواد غذایی به تفکیک طبع آنها تقدیم می گردد:

 

مواد غذایی گرم و تر (دم) - بهاری:

لبنیات : کره، ماست چکیده، شیر محلی تازه گاو و شیر گوسفند
صیفی جات: خربزه، خیار چنبر، طالبی و گرمک
ميوه ها: انجير تازه و خشک، انگور، خرما، سيب شیرین، قیسی، گیلاس، گلابی، موز، مویز، بالنگو، اقسام توت و کشمش
ریشه ها: انوع ترب، زردک، سیب زمینی ترش، شلغم و هویج
سبزی ها: شبدر، تربچه و ترب
حبوبات: گندم و اقسام لوبیا
گوشتها: جگر سیاه و سفید، پاچه، گوشت گوسفند (بره)، بوقلمون، مرغ محلی، میگو، زبان و چشم
مغزهای گیاهی: بادام درختی شیرین، بادام زمینی، تخم طالبی، تخم خربزه و کنجد
متفرقه: شیره انگور، روغن کنجد، روغن گاو، دنبه، روغن بادام تلخ، ارده، سمنو و خاکشیر


مواد غذایی گرم و خشک (صفرا) - تابستانی:

لبنیات : پنیر کهنه
صیفی جات: بادنجان و فلفل سبز
ميوه ها: انبه، به، زیتون و نارگیل
ریشه ها: چغندر، پیاز، سیر، کلم قمری و موسیر
سبزی ها: برگ چغندر ، پونه، نعناع،  پیازچه، ترخون، مرزه، تره تیزک (شاهی)، جعفری، رازیانه، ریحان، شاهتره، شنبلیله، شوید، کرفس، اقسام کلم بستانی، گزنه، مارچوبه، تره و تره فرنگی
حبوبات: جوی دوسر (چاودار)، لپه، نخود و برنج کته ای
گوشتها: آهو، اردک، گاو (هرچه سن گاو بالاتر باشد، سردی آن بیشتر می شود و در گروه سرد و خشک جای می گیرد)، بلدرچین، گنجشک، شتر مرغ، شتر، کبوتر، خروس، کباب و دل
مغزهای گیاهی: بادام هندی، بادام درختی تلخ، بادام کوهی، پسته کوهی، پسته، تخم آفتابگردان، چلغوز، فندق و گردو
ادویه ها: آویشن، اسپند، چای سبز و سیاه، خردل، دارچین، انیسون، زردچوبه، زعفران، زنجبیل، زنیان، زیره، سیاهدانه، فلفل، کاکائو، گلپر، وانیل، هل و نمک
متفرقه: روغن زیتون، شیره خرما، عسل، شکر سرخ یا سفید و عرق بهار نارنج


مواد غذایی سرد و خشک (سودا) - پاییزی:

لبنیات : کشک و قراقروط

ميوه ها: شاه توت، تمشک، آلبالو، ازگیل، انار ترش، بالنگ، تمر هندی، زالزالک، زرشک، ذغال اخته، سنجد، غوره، کنار، گریپ فروت، لیمو عمانی، نارنج، به ترش، لیمو ترش و سیب ترش

سبزی ها: ترشک، ریواس و گشنیز
حبوبات: ارزن، باقلا خشک، برنج (آبکش)، جو، ذرت، عدس و ماش
گوشتها: بز، قلوه، سیرابی و شیردان
مغزهای گیاهی: بلوط خوراکی و شاهدانه
ادویه ها: سماق، نشاسته و قهوه

متفرقه: شکر فراورده شده صنعتی، سرکه و آبغوره
 

مواد غذایی سرد و تر (بلغم) - زمستانی:

لبنیات : پنیر تازه، خامه، دوغ، ماست، سرشیر و شیر پاستوریزه
صیفی جات: خیار، اقسام کدو، گوجه فرنگی، هندوانه و کدو حلوائی

ميوه ها: آناناس، توت فرنگی، آلو، آلوچه، انار شیرین، پرتقال، زردآلو، شفتالو، شلیل، کیوی، لیمو شیرین، نارنگی، هلو، آب فشرده انار

ریشه ها: سیب زمینی
سبزی ها: اسفناج، بامیه، خرفه، قارچ خوراکی، کاسنی، کاهو و لوبیا سبز
حبوبات: باقلا تازه و نخود سبز
گوشتها: انواع ماهی و مغز گوسفند
مغزهای گیاهی: تخم کدو، تخم هندوانه، خشخاش و به دانه
متفرقه: اسفرزه، گلاب و ماء الشعیر

منبع:سایت دکتر روازاده




تاریخ: پنج شنبه 11 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط مسافر انتظار

چند نکته

ترجیحا این چای ها را با عسل،خرما یا توت میل کنید.اگر مبتلا به دیابت هستید با عسل میل کنید.چای را می توان با چند قطره آبلیموی تازه میل کرد.

-چای گل گاو زبان و سنبل الطیب:                                                  طبیعت:گرم و تر

خواص:خوابآور،آرامبخش اعصاب،پایین آورنده فشار خون،رفع خشونت نای،سینه،تنگی نفس،گلو درد،مقوی دماغ،معده و کبد سرد،افزایش ترشح ادرار،ضد سردرد های عصبی،درد کلیه،قولنج،اسپاسم،تشنج،صرع،سودا،صفرا،وسواس و سنگ کلیه

طرز تهیه: دو قاشق غذاخوری(یک مشت)گل گاو زبان + یک قاشق غذا خوری(یک مشت کوچک)سنبل الطیب + دو لیوان آب جوش + نبات،نیم ساعت دم بکشد تا به رنگ قرمز آلبالویی در آید.


2- چای زیر فون:                                                                              طبیعت:گرم

خواص:آرام بخش،ضد ناراحتی های عصبی،تشنج،میگرن های مزمن،بی خوابی،سردرد،بیماری های ریوی،زکام،غلظت خون،استفراغ،رماتیسم،آرتروز،نقرس،سیاتیک

مصرف زیاد موجب پایین آمدن فشار خون خواهد شد.

هشدار:برای خانم های باردار ممنوع است.

طرز تهیه:یک مشت زیرفون + دو لیوان آب سرد با شعله مستقیم ده دقیقه بجوشد سپس با شعله غیر مستقیم به مدت طولانی دم بکشد تا خوب رنگ بیندازد.

 

3-چای بادرنج بویه:                                                                      طبیعت بسیار گرم
خواص:مقوی قلب واعصاب،خونساز،تقویت کننده سلولهای مغز،فوق العاده آرامبخش،محرک معده،خواب آور،نشاط آور،ضد صدای گوش،تشنج،اسپاسم،بیماری های کلیوی،بوی بد دهان و خواب های وحشتناک(چای مورد علاقه حضرت علی علیه السلام)

طرز تهیه:یک مشت کوچک بادرنج بویه + دو لیوان آب سرد روی شعله مستقیم قرار دهید تا به نقطه جوش برسد سپس با شعله غیر مستقیم خوب دم بکشد.



4-چای بادرنج بویه و زیرفون:                                                        طبیعت:گرم
خواص:تقویت قلب و اعصاب،خواب آور،نشاط آور،آرامبخش،خونساز،ضد بوی بد دهان،خواب های وحشتناک،بیماری های کلیه،صدای گوش

طرز تهیه:یک قاشق غذاخوری زیرفون + یک قاشق مرباخوری بادرنج بویه + دو لیوان آب جوش،باشعله مستقیم و ملایم حدود یک ساعت بجوشد سپس با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

 

5-چای به لیمو و زیرفون                                                                طبیعت:گرم
خواص:آرامبخش،کاهش دهنده فشار خون،تقویت حافظه،و معده،خاب آور در شب،تب بر،شستشو دهنده کلیه،ضد سرماخوردگی،تشنج،نقرس،رماتیسم،سردرد،و سرگیجه،ناراحتی های عصبی،میگرن،غلظت خون،آسم،اسهال،سینوزیت،صدای گوش و خستگی بدن

طرز تهیه:یک مشت بزرگ زیرفون + یک مشت کوچک به لیمو + دو لیوان آب سرد با شعله مستقیم و ملایم،حدود یک ساعت بجوشد،سپس با شعله غیر مستقیم دم بکشد.


6-چای دارچین                                                                           طبیعت:گرم

خواص:ادرارآور،مفرح،محرک اعصاب،تقویت معده،کبد،قوه باه،قلب وعروق؛کاهش درد کمر و مفاصل،تسریع جریان خون،نیرو بخش،باز کننده انسداد مجاری،پاک کردن سینه و حنجره،بالا بردن فشار خون،ضد:اخلاط رطوبتی،پا درد های رطوبتی،سرفه های رطوبتی،دلهره،بوی بد دهان،دردهای استخوانی،دیابت،سردی بدن
هشدار:برای زنان باردار مضر است.

طرز تهیه:چند عدد چوب دارچین + دو لیوان آب سرد با شعله مستقیم آرام جوش آورده سپس با شعله غیر مستقیم دو الی سه ساعت دم بکشد تا به رنگ آلبالویی درآید.


7-چای زنجبیل                                                                    طبیعت:گرم و خشک

خواص:تقویت:حافظه،قوه باه،جهاز هاضمه،معده،قوای رییسه بدن؛خونساز،تنظیم ادرار،خلط آور،ملین،درمان اسهال ساده و خونی،مانع بروز سرطان،کاهش چربی خون،بالا بردن فشار خون،مفید برای قطع حیض؛ضد:ضعف اعصاب،رطوبت مزاج،بلغم،درد مفاصل،بیماری های مفصلی،کمر درد،مسمومیت غذایی،سرفه،تهوع و آشفتگی در مسافرت و انعقاد خون
هشدار:زیاده روی در مصرف باعث فشار خون و ضعف نیروی جنسی است.

طرز تهیه:نصف قاشق چای خوری زنجبیل(بسته به ذائقه خود)در یک لیوان آب جوش ریخته و در ظرف را گذاشته تا حدود ده دقیقه بماند سپس با کمی عسل مخلوط کرده،میل نمایید.


8-چای زعفران                                                                     طبیعت:گرم

خواص:منضج و مصلح عفونت بلغمی،محرک نیروی جنسی و قوای مفزی،مفرح،نشاط آور،خنده آور،ادرار آور،خلط آور،آرامبخش،مقوی کبد و جهاز تنفسی،آشامیدن یک مثقال آن جهت تسریع در زایمان،تسکین آسم و سیاه سرفه،ضد:سرفه،حساسیت و کرم خوردگی دندان


9-چای نعناع                                                                        طبیعت:گرم

خواص:لطیف کننده خون،مفرح و مقوی قلب،مسکن ناراحتی های گوارشی،کمک به هضم غذا،مقوی اعصاب معده،بادشکن،اشتهاآور،دفع صفرا،پاکسازی و تقویت کبد و طحال،برای سرما خوردگی و بیماری های حلق و گلو(از پونه قوی تر است)ضد:نفخ،سکسکه،تهوع،اسهال،دل پیچه،بواسیر،دردشکم،تب

طرز تهیه:یک قاشق غذاخوری + سه لیوان آب جوش با شعله غیر مستقیم دم بکشد.


10-چای پونه                                                           طبیعت:اوایل بهار :گرم؛پاییز:خشک

خواص:قوی ترین آنتی بیوتیک،بادشکن،رقیق کننده خون،ادرارآور،خلط آور،صفرابر،انرژی زا،بسیار مفید برای درد سینه و آزاد کردن اخلاط،تقویت:معده،قلب،جهاز هاضمه؛ضد:تب ادراری،سرفه،حساسیت،نفخ،نقرس،سکسکه،آشفتگی،دل بهم خوردگی،خستگی،مفید جهت به تاخیر انداختن عادات ماهیانه

طرز تهیه:یک قاشق غذاخوری + دو لیوان آب جوش با شعله غیر مستقیم دم بکشد.


11-چای چلتوک برنج                                                      طبیعت:گرم

خواص:سرشار از ویتامین های ب،تقویت مغز واعصاب و قلب،ضد یبوست مزمن،جلوگیری از ریزش و سفید شدن مو

طرز تهیه:یک قاشق غذا خوری + دو لیوان آب جوش،با شعله مستقیم پنج دقیقه بجوشد سپس با شعله غیر مستقیم یک ساعت دم بکشد.

هشدار: برای خانم ها ممنوع است.


12-چای گلپر                                                                   طبیعت:گرم و خشک

خواص:تقویت کننده عالی حافظه،قوه باه،قلب و عروق؛اشتها آور،کمک به هضم غذا،شفابخش بیماری یرقان،پاکسازس کبد و دفع صفرا،تداوم آن برای سوزاندن چربی های بدن مفید است؛ضد:صرع قوی،فراموشی،اسهال،تنبلی معده،جوش و دمل

طرز تهیه:یک قاشق مربا خوری رادر یک لیوان آب جوش ریخته،ظرفی را در آن گذاشته،می گذارید پانزده دقیقه بماند تا به رنگ زرد درآید.

13-چای کوهی                                                                     طبیعت:گرم

خواص:آرام بخش،ضد:حساسیت،ادرار آور،باز کننده گرفتگی های روده و کبد،تقویت سیستم ایمنی

طرز تهیه:یک قاشق غذا خوری + دو لیوان آب وش با شعله غیر مستقیم مدتی دم بکشد.


14-چای میوه نسترن                                                   طبیعت:معتدل و خشک

خواص:سرشار از ویتامین ث،مقوی معده،پایین آورنده فشار خون،ضد:قند خون،درد و ورم کلیه،اسهال

طرز تهیه:پانزده عدد را در یک قوری + دو لیوان آب سرد،با شعله مستتقیم جوش آید سپس شعله را کم کنید تا با همان شعله مستقیم یک ساعت باشد تا آب آن به تدریج بخار شود سپس با شعله غیر مستقیم سه ساعت دم بکشد.


15-چای بابونه                                                                طبیعت:معتدل،دیم آن گرم و خشک

خواص:آرام بخش اعصاب و مغز ومعده و روده و تقویت آنها،افزایش شیر مادر ،اشتها آور،ادرار آور قوی،ضد:تب و لرز،انگل،یبوست،سردرد،سنگ مثانه،بلغم و صفرا

طرز تهیه:یک قاشق غذاخوری + دو لیوان آب جوش،با شعله غیر مستقیم مدتی دم بکشد.

 

16-چای به لیمو                                                                 طبیعت:گرم
خواص:آرام بخش،خواب آور در شب،تقویت حافظه و معده،رفع درد شکم،خستگی،صدای
گوش،ضد:میگرن،سردرد،سرگیجه،تپش قلب،نفخ،آسم،اسپاسم

طرز تهیه:یک قاشق غذاخوری + دو لیوان آب جوش،با شعله غیر مستقیم دم بکشد.


17-چای آویشن                                                                 طبیعت:گرم

خواص:تقویت اعصاب بینایی،جهاز هاضمه،معده،کبد و کلیه،بالا برنده فشار خون،باز کننده انسداد،خشک کننده،تحلیل بادها و بلغم،لطیف کننده غذاهای غلیظ،اشتها آور،ادرار آور،جاری کننده حیض،تنقیه ریه،معده  روده ها و کبد از رطوبت بلغم،رفع کولیت های مزمن،افزایش شیر مادر،پاک کننده سینه،باز کننده گرفتگی های روده،ضد:انگل،رطوبت بدن،صفرا،زکام،سرفه،آسم،تنگی نفس،غلظت خون و ضد عفونی کننده و میکروب کش(شش برابر آنتی بیوتیک)

طرز تهیه:یک قاشق غذا خوری + دو لیوان آب جوش،با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

 

18- چای اکلیل کوهی طبیعت:گرم ومعتدل
خواص: گیاه معجزه گر قوی مقوی اعصاب، ادرادآور، پاک کننده ریه ها، بادشکن، تسکین درد کبد، برای تنگی نفس ، مفید برای بیماریهای عصبی وتشج، تقویت معده وبدن، ضد عفونت کلیه،صفرا، بلغم ، دلهره، اضطراب، آسم ،زکام، سیاه سرفه،  دردهای رماتیسمی استخوان وکمر،  سنگ کلیه ومثانه، کیسه صفرا، میگرن، بیخوابی، غلظت خون.
طرز تهیه: دو قاشق غذا خوری + دو لیوان  آبجوش ، با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

19- چای گزنه                                                      طبیعت:گرم و خشک
خواص: تحلیل ورم های سخت، چاق کننده بدنفباز کننده انسداد کبدو طحال، وفم رحم، تنقیه کننده ریه و معده، افزایش نیروی جنسی،ضد قند خون،غلظت خون،چربی،صفرا، بلغم، سنک کلیه، سرطان، امراض کلیوی و خون در ادرار، خونریزی ها، ریزش مو، خستگی، انگل، کرم روده
طرز تهیه:یک قاشق غذا خوری + دو لیوان  آبجوش ، با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

20- چای مرزنجوش                                              طبیعت:گرم
خواص: آرام بخش اعصال، بهترین داروی میگرن کهنه ودرد شقیقه ها وسردرد،خلط اور،تب بر،اشتها آور،تقویت عمومی بدن،ضد نفخ و ورم معده، اسهال، اخلاط مضره، سرما خوردگی.
طرز تهیه:ا مشت کوچک + دو لیوان  آبجوش در کتر ریخته با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

21- چای ریوند چینی                          طبیعت:گرم و خشک به سمت تری
خواص: ضد برودت معده و کبد، ضد سرفه مزمن، تنگی نفس، سل، زخم ریه، زخم رودهف استسقاء، یرقان، مسهل اخلاط غلیظه و رقیقه، مدر، ضد دردهای کلیه، مثانه ورحم.
طرز تهیه: چند تکه از آن را + مقداری آب که آن را بپوشاند با شعله مستقیم آرام جوش آورده بعد آن را با شعله غیز مستقیم 2 الی 3 ساعت دم بکشد تا به رنگ آلبالویی در آید .

22- چای استخودوس                                طبیعت: گرم وخشک
خواص: آرام بخش اعصاب ، تقویت کننده سلولهای مغز، افزایش شیر مادر، تحلیلی نفخ و گاز روده، فرح آور، باز کننده انسداد عروقی، مسهل بلغم و سودا خصوصا سودای مغز، ضد میگرن، زکام ، اسم، برونشیت، دل پیچه، رماتیسم، درد سینه، تنگی نفس، سرفه ، اگزما، ضد عفونی کننده دستگاه مجاری ادراری، در اکثر بیمارریها کاربرد دارد.
طرز تهیه: دو قاشق غذا خوری + دو لیوان  آبجوش ،در کتری ریخته با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

23- چای فلوس                                         طبیعت:معتدل
خواص: مسهل صفرا، دافع اخلاط فاسد، ضد: افسردگی ، صرع، میگرن ، بواسیر، یبوست مزاج؛ تقویت: اعصاب، قلب، مجاری ادرار، دستگاه تنفسی.
طرز تهیه: یک قاشق غذا خوری + دو لیوان  آب سرد؛  با شعله مستقیم کمی بجوشد بعد با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

24- چای زیر ه سیاه                                  طبیعت: بسیار گرم
خواص: لطیف کننده، قابض، برطرف کننده بادهای غلیظ، بالا برنده فشار خون، سوزاننده چربی اضافی، تصفیه خون، مدر، افزایش شیر مادر، تحلیلی گاز معده و روده، درمان تنگی نفس، تحریک اشتها؛ تقویت: قلب وعروق معده.
طرز تهیه: 1 قاشق مربا خوری + دو لیوان  آبجوش ، با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

25- چای بهار نارنج
خواص:آرامبخش، مفرح، نشاط آور، اشتها آور؛ تقویت: قلب، اعصاب، نیروی جنسی؛ رفع دل پیچه و گاز معده، تسکین درد سینه و سردرد های عصبی.
طرز تهیه: یک قاشق غذا خوری + دو لیوان  آبجوش ، با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

 

26- چای برگ درخت به                     طبیعت: گرم ومعتدل

خواص: قابض ، نرم کننده سینه، مقوی قلب، مفرح، نشاط آور.
طرز تهیه: 10 تا 15 عدد برگ را 20 دقیقه خیسانده و بشویید و در یک لیتر آب در قوری ترجیحا ظرف مسی حرارت دهید و به محض اینکه به جوش آمده فورا شعله را ملایم کنید تا  آب بدون حرکت  شروع به بخار کند و گاهی برگ ها را بر هم بزنید زمانیکه 3/1 بخار شد چای آماده است. (می توانیداز هل یا چوب دارچین برای برای معطر کردن استفاده کنید)

27- چای افتیمون

طبیعت: گرم و خشک

خواص: تحلیل برنده ورم ها، لطیف کننده، بازکننده انسداد و مفرح قلب، جهت بیماری های مغز و اعصاب مانند سردرد، تشنج، افسردگی، کاووس و وسواس و بیماری های مفاصل مفید است. به تنهایی مسهل بلغم و سودا و با بنفشه مسهل صفرا می باشد.

از آنجایی که بسیار لطیف و ضعیف است جوشاندن و کوبیدن آن سبب از بین رفتن خاصیت آن می شود. برای آرامش و تقویت اعصاب دم کرده افتیمون بخورید. تاثیر آن روی سر خوب است. برای آلزایمر نیز مفید است.

هشدار: مصرف زیاد آن برای گرم مزاجان مضر است.

طرز تهیه: هنگام مصرف نباید آن را نرم کوبید و یا زیاد جوشاند، بلکه باید با شعله غیر مستقیم و خیلی آهسته و طولانی مدت دم کنید.

منبع:سایت دکتر روازاده




تاریخ: پنج شنبه 11 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط مسافر انتظار

گاو ماما می کرد...گوسفند بع بع می کرد...سگ واق واق می کرد...و همه با هم فریاد می زدند حسنک کجایی؟!

شب شده بود اما حسنک به خانه نیامده بود،حسنک مدت های زیادی است که به خانه نمی آید.او به شهر رفته و در آنجا شلوار جین وتی شرت های تنگ به تن می کند.او هر روز صبح بجای غذا دادن به حیوانات جلوی آینه به موهای خود ژل می زند.

موهای حسنک دیگر مثل پشم گوسفند نیست چون او به موهای خود گلت می زند.دیروز که حسنک با کبری چت می کرد،کبری گفت تصمیم بزرگی گرفته است.کبری تصمیم داشت حسنک را رها کند و دیگربا او چت نکند چون او با پترس چت می کرد.پترس همیشه پای کامپیوترش نشسته بود و چتذ می کرد.پترس دید که سد سوراخ شده اما انگشت او درد می کرد چون زیاد چت کرده بود.او نمی دانست که سد تا چند لحظه دیگر می شکند.پترس در حال چت کردن غرق شد.

برای مراسم دفن او کبری تصمیم گرفت با قطار به آن سرزمین برود اما کوه روی ریل ریزش کرده بود.ریزعلی دید که کوه ریزش کرده اما حوصله نداشت.ریزعلی سردش بود ودلش نمی خواست لباسش را درآورد.ریزعلی چراغ قوه داشت اما حوصله دردسر نداشت.قطار به سنگ ها برخورد کرد و منفجر شد.کبری و مسافران قطار مردند.

اما ریزعلی بدون توجه به خانه رفت.خانه مثل همیشه سوت وکور بود.الان چند سالی است که کوکب خانم همسر ریزعلی مهمان ناخوانده ندارد او حتی مهمان خوانده هم ندارد.او حوصله مهمان ندارد.او پول ندارد تا شکم مهمان ها را سیر کند.

او در خانه تخم مرغ و پنیر دارد اما گوشت ندارد.

او کلاس بالایی دارد،او فامیل های پولدار دارد.

او آخرین بار که گوشت قرمز خرید چوپان دروغگو به او گوشت خر فروخت.اما او از چوپان دروغگو گله ندارد چون دنیای ما خیلی چوپان دروغگو دارد به همین دلیل است که دیگر در کتاب های دبستان آن داستان های قشنگ وجود ندارد.

منبع:www.projbank.ir

نویسنده:الهام داغستانی




تاریخ: سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط الهام داغستانی

روزی که مرگ بر در سرای من بکوبد،همه حاصل انگورهای شیرین روزهای تابستان و شب های پاییز،همه خوشه چینی ها و بهره گیری های عمر سراسر انباشته ام را در برابرش خواهم نهاد.

 

جبران خلیل جبران




تاریخ: سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط بهمن خسروجردی

روزی از روزها

شبی از شب ها

خواهم افتاد و خواهم مرد

اما میخواهم هر چه بیشتر بروم

تا هر چه دورتر بیفتم

هر چه دیرتر و دورتر بمیرم

نمیخواهم حتی یک گام یا یک لحظه

پیش از آنکه می توانسته ام بروم و بمانم

افتاده باشم و جان داده باشم،همین.

 


دنیا را بد ساخته اند...

کسی را که دوست داری،تو را دوست نمی دارد و کسی که تو را دوست دارد،تو دوستش نداری

اما کسی که تو دوستش داری و او هم تو را دوست می دارد به رسم و آیین هرگز به هم نمی رسند و این رنج است.

زندگی یعنی این...

 

دکتر علی شریعتی




تاریخ: سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط بهمن خسروجردی

حاصل عشق مترسک به کلاغ مرگ یک مزرعه است...




تاریخ: سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط

حجاب راه تویی حافظ از میان برخیز       خوشا کسی که در این راه بی حجاب رود




تاریخ: سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط

در این فصل عطش تنها 

تو را من چشم در راهم

بیا ای ابر باران زا

تو را من چشم در راهم

شبی سرد است و طوفانی

و این را خوب میدانی

که تو خورشید تا فردا

تو را من چشم در راهم

در آنجا آسمان با چشم هایت جشن می گیرد

در اینجا روزها،شب ها

تو را من چشم در راهم

دل من عاقبت در حسرت پرواز می میرد

پرستو را،کبوتر را

تو را من چشم در راهم

 




تاریخ: سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط بهمن خسروجردی

دستهاییکه کمک می کنند مقدس تر از لبهایی هستند که دعا می کنند.

(کوروش بزرگ)




تاریخ: سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط

همه شب دست به دامان خدا تا سحرم 

    که خدا از تو خبر دارد و من بی خبرم

رفتی و هیچ نگفتی که چه در سر داری

    رفتی و هیچ ندیدی که چه آمد به سرم

گرمی طبعم از آن است که دل سوخته ام  

   سرخی رویم از این است که خونین جگرم  

کار عشق است نماز من اگر کامل نیست   

        آخر آنگاه که در یاد توام در سفرم

این چه کرده است که هر روز ترا می بیند؟    

          من از آینه به دیدار تو شایسته ترم

عهد بستم که تحمل کنم این دوری را  

  عهد بستم ولی از عهد خودم می گذرم

مثل ابری شده ام دربه در شهربه شهر 

      وای از آن دم که به شیراز بیفتد گذرم

 




تاریخ: سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط بهمن خسروجردی

کودکی که لنگه کفشش را امواج از او گرفته بود روی ساحل نوشت:دریا دزد است! مردی که از دریا ماهی گرفته بود روی ساحل نوشت:دریا سخاوتمندترین سفره هست موج دریا امد و جملات را با خود محو کرد و این پیام را به جا گذاشت:برداشت دیگران در مورد خود را در وسعت خویش حل کنیم"




تاریخ: سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط

ما انسان ها دو راه بیشتر نداریم:یا اینکه در توهمات خود غرق شویم ویا اینکه دنبال حقیقت بگردیم...




تاریخ: سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط

از او که رفته نباید رنجی به دل گرفت آنکه دوستش داریم همه گونه حقی بر ما دارد حتی حق آنکه دیگر دوستمان نداشته باشد ، نمیتوان از او رنجی به دل گرفت بلکه باید تنها از خود رنجید که چرا باید آنقدر شایسته ی محبت نباشیم که دوست ما را ترک کند ...

و این خود دردی کشنده است... 

نویسنده:مناداوری نیا




تاریخ: سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط منا داوری نیا

رواق منظر چشم من اشیانه توست          کرم نما و فرو ا که خانه خانه توست

نویسنده:برادر محسن فلاح




تاریخ: سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط محسن فلاح

عمری که اجل در پی آن می تازد          هرکس غم بیهوده خورد می بازد




تاریخ: دو شنبه 8 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط محسن فلاح

عشق شاه کلیدی است که تمام دهلیز های قلب را می گشاید .

ایوانز




تاریخ: دو شنبه 8 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط محسن فلاح

میگن کسانی که رفیق خوشگل دارن میرن بهشت،حال میکنید همگی باهم میرید بهشتا.

نویسنده:محسن فلاح




تاریخ: دو شنبه 8 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط محسن فلاح

من از عشق ، جز ملغمه ای از خواهش ها ، از عواطف و هوشیاری ها که مرا به موجودی وابسته میسازد ، درک نمی کنم .

آلبر کامو

  دوستان عزیزم یه توصیه : البته که درس از همه چیز مهمتره ولی اوقات بیکاریتون رمان های البر کامو ، فرانتس کافکا ، ژان پل سارتر ، ارنست همینگوی ، صادق هدایت ، صادق چوبک ، جیمز جویس و ...                                                                                                            رو حتما مطالعه کنید ضرر نمیکنید و دیدتون نسبت به خیلی از مسایل اطراف عوض میشه . امتحان کنید.




تاریخ: دو شنبه 8 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط بهمن خسروجردی

روز مرگم اشک را شیدا کنید

روی قلبم عشق را پیدا کنید

روز مرگم خاک را باور کنید

روی قبرم لاله را پرپر کنید

جامه را از خواب و خاکستر کنید

خانه ام را وقف نیلوفر کنید

پیکرم را غرق در شبنم کنید

روی قبرم لاله ها را خم کنید

روز مرگم دوست را دعوت کنید

دور قبرم را کمی خلوت کنید

بعد مرگم خنده را از سر کنید   

محض خنده:زندگی با مای بیبی شروع و به ایزی لایف ختم میشود قدر لحظه هایی که با شورت هستیم را بدانیم.

نویسنده:محمدامین غلامزاده




تاریخ: دو شنبه 8 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط محمدامین غلامزاده

فردی برای درمان کم حافظه گی خود به پزشک مراجعه کرد و پزشک به او گفت اگر می خواهی حافظه ات به وضعیت مطلوب برسد باید به روی تو عمل جراحی انجام دهم که در آن عمل ممکن است بینایی خود را از دست بدهی . فرد گفت : من می خواهم ببینم که به کجا می روم نه آن که به یاد بیاورم که کجا بوده ام .




تاریخ: دو شنبه 8 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط بهمن خسروجردی

خاطرم نسیت تو از بارانی،یا که از نسل نسیم،هرچه هستی گذرا نیستی.هوایت،بویت،تو مرا یاد کنی یا نکنی من به یادت هستم.

برایت از طلا تختی،مسیری رو به خوشبختی،برایت عمر نوحی را،وقارت همچو کوهی را،برایت صبر ایوبی،حیاطی مملو از خوبی،برایت شاد بودن را،فقط آزاد بودن را،رفاقت را،صداقت را،اگر خواهی محبت را دعا کردم

نویسنده:محسن فلاح




تاریخ: دو شنبه 8 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط محسن فلاح

منحنی ساخت

راستای وجودم را

برق نگاهت .

چه کسی

پرپر ساخت

غنچه ی لبانت را

که خاموشی

بدین گونه .

 

 

از خوشبو دهانت

هر لحظه می ریخت درّی .

زان همه عشق

فقط مانده باقی

نگاهی سرد ،

نگاهی که میکند تحمیلم

کوله باری از درد .

 

از دور حتی

می دیدم شراره ی آتش عشقت را

اکنون حال

خاکستری نیست بیش .

خاکستری یخ زده ، منجمد .

 

تویی دلیلش

دلیل این که

بوی غم بازگشت

به شعرم .

شده است تنگ دلم

برای لمس صدایت .

حرفی بزن

صدای سکوتت کر می کند مرا .

بهانه ی دستهایت را

می گیرند دستهایم .

پاییز بازگشته به آغوشم .

 

در خواب ببینمت گفتی

اما آن را

ربودی از چشمانم .

گفتی به قیامت دیدار ما ،

میبینمت هر روز

دیدارت را چه می خواهم ؟!

حرف بزن با من .

بیاور به آغوشم بهار را .

بشکن طلسم سکوت مرگبارت را .

عوض کن جنس نگاهت را .

نه به خاطر من

به خاطر خدا

چرا که با شنیدن واژه ی زندگی

اوغم می آید .

خوب می دانی خودت

که هدیه ی اوست زندگی.

 

 

بهمن خسروجردی

دانشجوی کارشناسی پرستاری




تاریخ: دو شنبه 8 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط بهمن خسروجردی

بانوی دراز گیسوی را در برکه ای که یک دم از

گردش ماهی

خواب آشفته نشد

غوطه دادم .

به معشوق می مانست

چرا که با احساسی از شرم در او خیره مانده بودم .

از روشنایی گریزان بود

گفتم که سحرگاهان در برابر آفتابش بخواهم دید

و چراغ را کشتم.

چندان که آفتاب بر آمد

چنان چون شبنمی پریده بود .

 

استاد احمد شاملو




تاریخ: دو شنبه 8 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط بهمن خسروجردی

خوشا پر کشیدن

خوشا رهایی

خوشا اگر نه رها زیستن

مردن به رهایی.

استاد احمد شاملو




تاریخ: دو شنبه 8 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط بهمن خسروجردی
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 108
بازدید ماه : 1061
بازدید کل : 46343
تعداد مطالب : 358
تعداد نظرات : 372
تعداد آنلاین : 1



فال حافظ



استخاره آنلاین با قرآن کریم

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
تماس با ما
Pichak go Up

-_ !News _-